hemma från Polen.

Vid tre igår natt var vi hemma. Jag somnade vid sex. Låg bara och tänkte på allt hemskt vi såg och hörde under besöket i auschwitz och auschwitz-birkenau. Allt låg framför mig i tankarna. Och massa annat dök upp oxå. Under dom dagar vi besökte polen kunde jag inte äta nått, tänkte bara på hur hemska förhållanden var för dom, och jag mådde ständigt illa, det blev värsta onödiga grälet mellan oss.. säkert mitt fel. Men det slutade okej ändå. Vi avslutade resan med att turista i krakow. Vi åkte i en liten turist buss, typ lika stor som en sån där golfbil, runt på ett par ställen i krakow. Han som körde rökte på och tyckte jag såg bättre ut om jag log,(jag var på otroligt dåligt humör när vi kom, men efter att han pratat och roat oss lite, drog jag lite på smilet. ). Hursomhelst, auschwitz. Man har ju sett bilder, och läst, men att se det på riktigt var, ja, jag har inte ord, det var sjukt stort, helt jättestort. Störrenän hela kvarnsveden. Det var så hemskt att se i alla glasmontrar där allt låg som man hittat, meterlånga väggar med glasmontrar, fylla med bla. Skor, proteser, resväskor, kläder, kammar, 7000 kg hår osv. Osv. Vi fick gå ner i gaskammaren och se krematoriet, som fanns kvar, man kunde se klös och rivmärken i cement väggarna, och vi fick se alla hemska cellerna dom spärrade in fångar i, den som jag tyckte var värst, var cellen, 90x90 cm stor, där dom spärrade in 4 fångar "per" gång. Fy Fan. Fy Fan, varför??! Varför all dess grymhet??!! Jag har så mkt jag kan skriva om, och mer vi fick se, men nu orkar jag inte. Jag kommer lägga upp bilder senare också. När vi var vid lägret auschwitz-birkenau, la jag mig i/under en sovplats, i en av barackerna, alltså på en britts, jag har fort. En obehaglig känsla i magen och kan fort. Känna hur hemskt det var att ligga där, eller hur jag nu ska förklara. Det var värsta varmt dagen vi var där, det var 28 grader i solen, hela turen tog ca 4 timmar, tror jag, varje gång jag ville klaga på att jag svettades och var törstig osv, så lät jag bli, tänkte på hur alla fångarna fått stå ut, varje dag, stekande sol, eller iskall kyla. Vi fick oxå se en tåg vagn, och gå upp i "tornet", det som tågen körde in under. Eller vad man säger, gud vad jag förklarar dåligt. Ni får kolla bilderna så ser ni. Dom dyker nog upp i nästa inlägg. Men här kommer någon bild.
Cyklon B. Gasen dom gasade ihjäl med.
en jättehög med kammar.
en massa olika proteser.
en massa, massa, massa skor.
En av alla glasmontrar, denna med resväskor.
Flera bilder kommer.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0